• Meer dan 200.000 tevreden klanten gingen je voor

Een moment geduld aub..

CanvasCompany.nl in de Leeuwarder Courant 

Product met emotie

René van Baal

In een opvallend pand in Kollum bouwt Halbe Boersma gestaag aan de uitbouw van zijn printbedrijf. Foto’s in allerlei formaten op canvas, op glas, op kunststof, op cadeauartikelen en nu ook op hout worden dagelijks in grote aantallen in heel Nederland en België bezorgde.

Tussen 2004 toen Boersma (40) in zijn Amsterdamse appartement zijn eerste printer in gebruik nam en 2009 is de Canvascompany via Burum al vijf keer verhuisd. Alle keren omdat de bedrijfsruimte te klein was geworden. Intussen is de ene overname na de andere gedaan. ,,We zijn eigenlijk alleen geïnteresseerd in de webwinkels. In deze sector zijn er zo’n 25 serieuze webwinkels. Een groot deel daarvan is van ons. De productie brengen we over naar Kollum.’’

Daar in het ruime bedrijfspand werken intussen vijftien vaste medewerkers inclusief de drie eigenaren en vijf Wajongers. In de avonduren treedt er een hele trits oproepkrachten aan, studenten en scholieren. Zij zijn het die de overdag geprinte afbeeldingen op canvas spannen en verpakken, de grotere afdrukken op kunststof versturen compleet met aluminium frame, net als de bedrukte cadeauartikelen, plakplastics ter grootte van een huisdeur.

Overdag wordt gewerkt aan het uitdraaien van de orders en het printen van de foto’s op de verschillende ondergronden op twee uit de kluiten gewassen machines gebeurt overdag. Boersma is ervan overtuigd dat het afdrukken van afbeeldingen op hout de omzet van de Canvascompany een flinke impuls zal geven.

,,Ik heb er net zo’n goed gevoel bij als toen ik met de afdrukken op canvas begon.’’ Destijds realiseerde hij in een jaar twintig keer de omzet die hij de bank had voorspeld. Maar over de omzet of het dagelijkse aantal pakketten (,,Veel meer dan ik ooit heb durven dromen.’’) geen woord. ,,Ik wil de concurrentie niet wijzer maken’’, aldus Boersma.

De directeur van de Canvascompany gaat bij nieuwe projecten af op zijn gevoel en de reacties van familie en de vriendinnen van zijn echtgenote. ,,Aan de blikken in hun ogen zie ik of het een succes wordt.’’ Want foto’s van kinderen, familieleden, vrienden, sportteams, de hond, het paard of van vakantieherinneringen in groot of klein formaat afdrukken op doek, hout, glas, een mok, een placemat appelleert aan gevoel, weet hij. ,,Wij verkopen geen product, wij verkopen emotie.’’

Dat verklaart volgens Boersma ook dat de crisis geen invloed heeft gehad op de omzet van de Canvascompany. Klanten keren vaak terug met nieuwe bestellingen. Immers, de foto van je kind is na een paar jaar verouderd. En de nieuwe vakantie vraagt om een nieuwe herinnering.

Boersma geniet van het ondernemen, al is dat wel eens anders geweest. Ooit stond hij op het punt zijn onderneming van de hand te doen. Dat was in de fase dat hij dag en nacht in de weer was met it-specialisten die de bedrijfssystemen aan de praat moesten krijgen. Loze beloften, gezeur om geld, enorme vertragingen, slecht werkende software dreven hem tot wanhoop. ,,Gek werd ik van die it-lui.’’

De balans sloeg om toen Marcel Hamstra en Sierk van Lingen zich twee jaar geleden inkochten. Hamstra nam de it-systemen voor zijn rekening en ontwikkelt de websites en ordersystemen met hulp van een Pakistaanse programmeur. Van Lingen nam de verantwoordelijkheid voor de verkoop op zich en Boersma stortte zich weer op de marketing en inkoop. ,,Ik kan weer meer doen wat ik leuk vind en hoef minder te doen wat ik niet leuk vind.’’